Blogi


Meidän liiketoimintaa ei voi budjetoida

Meidän liiketoiminta on vähän erilaista kuin muilla, eikä budjetointi ja ennustaminen oikein toimi meidän toimialalla.

Olen kuullut tämän lauseen useammin kuin arvaatkaan.Silti se saa minut edelleen joka kerta pelkäämään tämän yrityksen puolesta.

Budjetointi ei varmasti ole mahdotonta, jos vain ymmärtää oman liiketoiminnan lainalaisuudet.

KATSO VIDEO! Meidän liiketoimintaa ei voi budjetoida

 

Lataa opas tehokkaaseen budjetointiin

Menestys suunnitellaan ja rakennetaan itse

Se, että asiakas kertoo, ettei halua budjetoida tai ei koe saavansa siitä hyötyä, on hyvin yleistä ja aivan ok.

Budjetointi ja ennustaminen ei ole pakollista ja todella moni yritys menestyy loistavasti pelkällä perstuntumalla.

Sen sijaan, se että budjetointi ja liiketoiminnan ennustaminen koetaan mahdottomaksi toteuttaa, on merkki jostakin vakavammasta.

Useimmiten se on merkki siitä, että yrityksessä ei täysin ymmärretä oman yrityksen liiketoiminnan lainalaisuuksia.

Aihe saatetaan myös sivuuttaa sanomalla, että ”enhän minä voi tietää koska asiakas päättää” ostaa tai, että ”kristallipalloa ei ole keksitty”.

Ei takerruta näihin vastaväitteisiin pidemmäksi aikaa, mutta voin kertoa teille, että menestyvissä yrityksissä ei ajatella näin.

Menestyvissä yrityksissä tulevaisuutta ei jätetä muiden päätettäväksi. Menetys rakennetaan – ja suunnitellaan – itse.

Sukella rahan alkulähteelle

Budjetti kertoo, mistä yritys saa rahansa ja toisaalta, mihin ne kuluvat.

Investoinnit, konsernirakenteet ja rahoitusjärjestelyt saattavat tuoda oman lisämausteensa soppaan, mutta niiden budjetointiin löytyy kyllä toimivat mallit viimeistään asiantuntijan avustuksella, jos osaamista ei itsellä ole.

Yrityksen on ymmärrettävä, mistä sen rahat tulevat. On sukellettava raha alkulähteille.

Myyntiä voidaan ennustaa esimerkiksi

  • asiakkaittain ja asiakasryhmittäin
  • tuotteittain ja tuoteryhmittäin
  • laskutusasteen ja tuntihinnan mukaan
  • tai vaikkapa projektien maksupostien mukaan
  • Toki myös CRM-järjestelmien kautta voidaan saada paljon hyvää raaka-ainetta budjetointiin ja ennustamiseen.

Ymmärrä yrityksesi kulurakenne

Sama koskee kulupuolta.

Yrityksen tulee ymmärtää sen kulurakenne.

Liikkeelle on hyvä lähteä vaikkapa henkilöstöbudjetista, joka saattaa haukata kuukausittain merkittävän siivun sisään tulevasta rahasta.

Lopuksi haluan antaa kolme vinkkiä budjetointiin.

  1. Ennen kuin aloitat budjetoinnin ja ennustamisen, varmista, että ymmärrät varmasti yritykseesi tulevan rahan alkulähteen sekä reitin, jonka se kulkee matkalla kassaasi.
  2. Varmista, että ymmärrät yrityksesi kulurakenteen. Erityisesi henkilöstökulujen ennustamiseen kannattaa panostaa.
  3. Käytä tarvittaessa asiantuntijaa. Kaikkea ei tarvitse osata itse.